työssäoppi jatkuu
Työpäivien jälkeen olemme olleet melko väsyneitä, emmekä ole
jaksaneet tehdä kauheasti mitään. Olemme hengailleet Thamelissa, joka on
Kathmandun keskus, käyneet syömässä, tehneet koulutehtäviä ja tutustuneet lähiympäristöön.
Eikä Kathmandussa ole enää kauheasti tehtävää, kun olemme jo vierailleet
läheiset temppelit. Onneksi viikonloppuisin ja pyhäpäivinä olemme ehtineet
käymään tutustumassa muuallakin Nepalissa.
Eräs keskiviikko työmme alkoi jo puolituntia aikasemmin. Kävelimme koululta noin puolituntia ja tulimme hienompaan ravintolaan, jonne Australialaiset opiskelija
olivat järjestäneet oppilaille diskon. Voi että kun lapsilla oli mukavaa, tanssimme
varmaan pari tuntia tuttuja ja tuntemattomia biisejä. Muuten päivät ovat
olleet lähes samanlaisia. Aina välillä koululla on vapaaehtoistyöntekijöitä tai
muita ihmisiä tutustumassa. Silloin lapset yleensä pitävät heille tanssiesityksiä.
Teemme oppilaiden
vihkoihin tehtäviä, kuten yhdistystehtäviä tai mitä tämän värisiä asioita
löytyy jostain tietystä huoneesta, sanojen tai kirjaimien kopiointi tehtäviä ja
laskutehtäviä. Samalla olemme oppineet lasten tasoja ja minkälaisia tehtäviä heiltä
voi vaatia tehtäväksi. Selvästi myös huomaa kuinka erilainen auktoriteetti
paikan pomolla on lapsille, hänen läsnäolonsa aistii. Silloin myös pienemmistäkin
lapsista huomaa kuinka he oikeasti osaavat keskittyä paremmin, esimerkiksi
joogassa ja koulutehtävissä. Hänellä onkin eniten tietoa ja kokemusta
downlapsista ja kehitysvammaisista. Paikan ongelmana onkin, että tietoa pitäisi
jakaa muillekin opettajille paremmin.
Meidän oma-aloitteisuuskin
on korostunut työpaikalla, sillä kielimuuri on iso. Lapsista muutama osaa
englantia hieman ja opettajistakin vain pari. Väillä meidät ”unohdetaan”. Mutta
koska osa lapsistakaan ei puhu, heidän kanssaan käytetään elekieltä ja
viittomakielen sanoja, näitä mekin voimme käyttää. Ja tuntiessamme päivä- ja
viikko-ohjelman pysymme perillä menosta.
Saimme työpaikalla
ruoan, maksamme siitä 300 nepalin rupiaa, mikä on noin kaksi ja puoli euroa,
viimeisillä viikoilla aloimme käydä ulkona syömässä, sillä olemme saaneet
nepalilaista ruokaa riittävästi.
Koululla on yksi lähes kolmekymppinen nainen, joka on
vaikeammin vammainen kuin muut. Hän asuu koulun ohessa olevassa rakennuksessa
ja hänellä on henkilökohtainen avustaja. Alma on viettänyt hänen kanssaan osan
harjoittelupäivistä. Sillä Alman osaamisala on sairaanhoito ja huolenpito ja
pyörätuolipotilaan hoito on lähempänä Alman osaamisalaa.
Lisan kanssa vietettynä
aikana olen huomannut, miten ammattitaitoa hieman puuttuu, mutta silti
asiat hoidetaan ja Lisa on erittäin iloinen ja onnellinen. Esimerkiksi
nostotekniikat puuttuvat kokonaan, Lisa nostetaan jaloista ja käsistä
pyörätuoliin. Hän saattaa maata selällään sängyssä syödessään, eikä käytetä tyynyjä
nostamaan selästä ylävartaloa koholle. Lisa otetaan mukaan tanssi, leikki ja
joogahetkiin, hän selvästi nauttiikin näistä hetkistä naureskellen ja käsiään
taputtaen. Olen tehnyt Lisan kanssa myös palapelejä ja hän onkin erittäin fiksu
ja huumorintajuinen nainen, hänen henkilökohtaisella avustajallaan oli
vaikeuksia tehdä sama palapeli missä Lisalla ei ollut mitään vaikeuksia ja
sekös Lisaa kovin nauratti.
Olemme myös tutustuneet lapsiin ja heidän diagnooseihin,
heitä havainnoimalla ja keskustelemalla opettajien kanssa. Esimerkiksi yhdellä
oppilaista on ongelmana liian lähelle tuleminen ja pussaileminen, osaamme nyt
toimia hänen kanssaan paremmin kuin ennen tietoa, ettei käytös ole hyväksyttyä. Meidän auktoriteetti on kasvanut selvästi, sillä alussa lapset testasivat meitä, nyt lapset tottelevat ja kunnioittavat meitäkin paremmin.
Meillä on vielä viikko harjoittelua jäljellä, siihen
sisältyy myös tutustumiskäynnit muihin paikkoihin. Odotamme tutustumisia
erittäin paljon, sillä täällä ollessamme haluamme nähdä ja kokea mahdollisimman
paljon.
Yksi mahtava kokemus Nepalissa oli myös suurlähetystön saunailta, jonne kaikki me viisi opiskelijaa saimme kutsun. Tutustuimme muihin suomalaisiin ja kävimmekin joidenkin heidän kanssaan syömässä myöhemminkin.
Yksi mahtava kokemus Nepalissa oli myös suurlähetystön saunailta, jonne kaikki me viisi opiskelijaa saimme kutsun. Tutustuimme muihin suomalaisiin ja kävimmekin joidenkin heidän kanssaan syömässä myöhemminkin.
Englanninkieli on parantunut huomattavasti matkalla ja sen
käytössä on tullut paljon rohkeammaksi. Kulttuurishokki oli alussa valtava ja
uuteen kulttuuriin sopeutumine onkin vaatinut myös itseensä tutustumista. Olemmekin
oppineet uusia asioita itsestämme kuin myös toisistammekin. Maailmankuvamme on
avartunut ja osaamme arvostaa Suomessa olevia asioita nyt aivan uudella
tavalla. Odotammekin Suomeen paluuta jo kovin, mutta emme vaihtaisi tätä
kokemusta miksikään.
- Alma ja Ida
Kommentit
Lähetä kommentti