ensimmäiset viikot Nepalissa
Olemme kaksi lähihoitajaopiskelijaa Suomen
Diakoniaopistosta, Helsingistä. Idan suuntautuminen on lapset ja nuoret, joka on paikkamme vastaava koulutus, mutta kun kukaan muu Idan luokalta ei halunnut lähteä sain minäkin lähteä Nepaliin vaihtoon, vaikka minun, Alman, suuntautuminen on sairaanhoito ja huolenpito. Onneksi olen päässyt myös tekemään hieman myös oman suuntautumiseni opintoja vastaavia työtehtäviä. Olemme yhteensä kuusi viikkoa opiskelijavaihdossa
Nepalissa. Työskentelemme Down lasten ja nuorten päiväkeskuksessa,
opiskelijavaihtoomme kuuluu myös tutustumiskäynnit muissa koulun paikoissa.
Muun muassa: huume- ja alkoholivieroitusklinikalla, lastenkodissa, Epsassa, jossa
vammaiset aikuiset tekevät käsitöitä sekä entisten prostituoitujen turvatalossa,
jossa he myös tekevät erilaisia käsitöitä ja niitä myydään Mahaguthi-kaupassa. Meillä
on meidän koulusta kodinhuoltajaopiskelija työharjoittelussa lastenkodissa ja
Turun kampukselta kaksi opiskelijaa harjoittelussa huume- ja
alkoholivieroitusklinikalla.
Ensimmäisellä viikolla kolme opettajaa oli
meidän mukana, aika luksusta, sillä yleensä vain yksi opettaja lähtee
oppilaiden mukaan, jos edes sitäkään. Opettajien läsnäolo antoi turvaa ja
helpotti huomattavasti kulttuurishokin aiheuttamaa järkytystä. Kävimme
ensimmäisellä viikolla sunnuntaina tutustumassa lastenkotiin, siellä on 23
ihanaa ja iloista tyttöä. Samalla kaksi opiskelijaa jäi lastenkodille. Toinen
heistä palasi jo viikon päästä opettajien kanssa Suomeen. Kävimme lastenkodilla
myös harjoittelujakson aikana ja olimme siellä kaksi päivää ja yhden yön,
tutustuen tyttöihin ja lastenkodin toimintaan hieman paremmin.
Tiistaina kävimme
opettajien kanssa tutustumassa omaan harjoittelupaikkaamme. Seija opetti meille
samalla, kuinka kuljemme joka päivä töihin. Kuljemme yhdellä bussilla ja matka
maksaa noin 10 senttiä suunta. Työmatkamme kestää noin tunnin yhteensä, riippuen
minkälainen ruuhka on, lisäksi kävelemme joka päivä pysäkeiltä noin pari
kilometriä.
Keskiviikkona meillä alkoi työt. Työmme alkavat kello 10. Nepalissa ainoa vapaapäivä viikolla on lauantai, meillä on Suomalainen viikko, joten meillä on myös sunnuntai vapaapäivä.
Keskiviikkona meillä alkoi työt. Työmme alkavat kello 10. Nepalissa ainoa vapaapäivä viikolla on lauantai, meillä on Suomalainen viikko, joten meillä on myös sunnuntai vapaapäivä.
Down syndrom societyssa on noin 23 down ja kehitysvammaista lasta ja nuorta. He käyvät koulussa joka päivä sunnuntaista perjantaihin, noin kello 10-15. Lasten päivät ja viikot koostuvat lähestulkoon
samanlaisesta ohjelmasta, mutta silti heillä ei ole tiettyä rytmiä. Verrattuna
Suomalaiseen kouluun tai päiväkotiin. Tai on heillä tietty rytmi, esimerkiksi
aamut alkavat aina ensin ulkona venytyksillä, jonka joku lapsista saa vetää,
sen jälkeen lauletaan Nepalin kansallislaulu, tämän jälkeen mennään sisälle ja
pidetään noin 30-45 minuutin joogahetki. Tämän jälkeen juodaan vettä, mutta sitten
saatetaan tehdä erilaisia asioita, kuten opiskella, näytellä, tanssia tai
leikkiä. Ruokakin on Nepalilaiseen tapaan joskus 12-13 aikaan. Ruoan jälkeen on
lähes joka päivä musiikkihetki, jolloin soitetaan eri instrumentteja, kuten
rumpuja, tamburiinia ja kitaraa. Tämän jälkeen yleensä opiskellaan ja
loppupäivästä pidetään vielä tanssi- tai leikkihetki. Joka viikonpäivällekin on erilainen ohjelma,
kuten maanantaisin on pelailu/leikkipäivä, tiistaisin on rukoushetki, keskiviikkoisin
ja torstaisin opiskelua sekä perjantaisin on ”funday”, jolloin tanssitaan ym.,
sillä lapset rakastavat tanssia ja esiintymistä. Mutta nämäkin aikataulut
muuttuvat joka päivä ja joka viikko.
Lapset on jaettu
neljään ryhmään; A, B, C ja D. A-ryhmässä on vanhimmat ja heillä on vaikeampia ja
haastavampia tehtäviä, kuten englannin ja nepalin kielen sanoja sekä matematiikka
tehtäviä. B ja C ryhmissä on
keskimmäiset lapset, he tekevät muun muassa kirjain ja numero tehtäviä. D-ryhmässä on pienimmät lapset, he leikkivät
ja piirtävät. He tekevät palapelejä ynnä muita ”pulmatehtäviä”. Yleensä tehtävät
ovat kaikilla kopiointitehtäviä, sillä niin downsyndroma ja kehitysvammaiset
lapset oppivat hyvin.
Kaikki lapset ovat
ihania ja heihin tutustuessa heidän tavat ovat tulleet tutuiksi, jo melko
lyhyessä ajassa. Oppilaat ottivat meidät hyvin vastaan alusta alkaen. He
testasivat meitä ja koska meillä ei ole yhteistä kieltä meidän piti muilla
tavoilla kommunikoida heidän kanssaan. Kielimuuri olikin haastavinta
työpaikalla. Suurin osa opettajista on oppilaiden äitejä ja he tekevät työtä
aivan minimipalkalla, toisin sanoen hyväntekeväisyystyönä. Vain yksi
opettajista on pätevämpi, paikan pomon lisäksi. Mutta tämäkin opettaja
valmistuu juuri sosiaalialanopinnoistaan ja hänellä on suunnitelmissa lähteä
Eurooppaan opiskelemaan lisää.
Yleensä lapset
selittävät meille innoissaan nepaliksi asioita emmekä ymmärrä sanaakaan. Mutta elekielellä
ja englannilla olemme ihan hyvin pärjänneet. Esimerkiksi opiskelutehtävien
kanssa pystymme hyvin auttaa, jos oppilaat opiskelevat englantia, numeroita,
laskutehtäviä tai värejä. Olemme tehneet
lapsille tehtäviä heidän vihkoihinsa, kuten kirjaimia tai sanoja, joita he
voivat kopioida.
- Alma ja Ida
Kommentit
Lähetä kommentti